Inleiding

Financieel perspectief

Na het vaststellen van de Nota van Uitgangspunten 2025 door uw raad, zijn er nog enkele mutaties opgetreden in het meerjarenperspectief. In deze begroting zijn onder andere de effecten van de meicirculaire 2024 en de Zomerrapportage 2024 verwerkt. Daarnaast zijn de geactualiseerde MJOP's , inclusief de bijbehorende investeringen, in deze begroting meegenomen

De Programmabegroting 2025 sluit met een structureel negatief saldo van respectievelijk afgerond € 1,1 miljoen in 2025, € 2,7 miljoen in 2026, € 3,7  miljoen in 2027 en € 2,8 miljoen in 2028. Dit komt voornamelijk door de ravijnjaren en de  voortdurende onzekerheid over de rijksinkomsten via het gemeentefonds. 

Ontwikkelingen na Nota van Uitgangspunten 2025:

    

Toelichting mutaties:

  1. Doorwerking meicirculaire 2024: Dit betreft de verwerking van de financiële wijzigingen zoals aangegeven in de meicirculaire 2024.
  2. Actualisatie indexering inkomsten belastingen en heffingen: De inkomsten worden geactualiseerd op basis van de Consumenten Prijs Index (CPI) uit de meicirculaire 2024.
  3. Structurele doorwerking Zomerrapportage 2024: De uitkomsten uit de zomerrapportage 2024 zijn structureel verwerkt in de begroting (zie bijlage 3). 
  4. Actualisatie gemeenschappelijke regelingen: Dit betreft een update van de budgetten van de gemeenschappelijke regelingen.
  5. Actualisatie staat van activa: De update van de staat van activa resulteert in lagere kapitaallasten in 2025 door het uitstellen van bepaalde investeringen.
  6. Actualisatie budgetten n.a.v. MJOP’s: Dit betreft de actualisatie van budgetten op basis van de Meerjaren Onderhoudsplannen (MJOP's), zoals aangeboden aan uw raad op 24 september 2024.
  7. Actualisatie salarissen 2025: Betreft de actualisatie van salarissen in 2025, inclusief cao-ontwikkelingen.
  8. Verwerking raadsbesluit Kapelse Gaard: Dit betreft de verwerking van het raadsbesluit van 24 september 2024 met betrekking tot de Kapelse Gaard.
  9. Dekking incidentele capaciteit: In 2024 bleek dat een deel van de incidentele capaciteit niet gedekt kon worden door Spukgelden. Dit wordt gecorrigeerd in de begroting voor 2025 en 2026.
  10. Structurele verhoging rente- en legesinkomsten: Dit betreft een structurele verhoging van de inkomsten uit rente en leges.
  11. Mutaties afval en riool: Aanpassingen in afval- en rioolbudgetten in verband met kostendekkendheid.
  12. Restante taakstelling organisatieplan: Betreft het niet te realiseren deel van de taakstelling van het organisatieplan (zie nagezonden memo).
  13. Overige mutaties: Dit betreft overige budgettaire aanpassingen.

Financieel toezicht:

De door de raad vastgestelde begroting 2025 dient vóór 15 november 2024 aan de provincie te worden toegezonden ter goedkeuring. De provincie beoordeelt of de gemeentebegroting voldoet aan de wettelijke eisen en provinciale regelgeving. De minste vorm van provinciaal toezicht is het zogenoemde repressief toezicht. Dit betekent dat een gemeente zonder voorafgaande goedkeuring van de provincie de begroting en begrotingswijzigingen mag uitvoeren. Hierbij is het van belang dat de structurele lasten gedekt worden door structurele baten, oftewel een materieel begrotingsevenwicht. Om te bepalen of de begroting materieel in evenwicht is, moet het begrotingssaldo worden gecorrigeerd met het saldo van incidentele baten en lasten. Het effect daarvan voor de gemeente Lopik is weergegeven in de onderstaande tabel.

Op basis van het bovenstaande en  het dekkingsvoorstel  in de 1e begrotingswijziging 2025  is de verwachting dat voor de gemeente Lopik repressief provinciaal toezicht van toepassing blijft. Een gedetailleerder overzicht van de incidentele baten en lasten is terug te vinden in deel 2 van dit document