4. Onderwijs, sport en cultuur

Reguliere taken programma Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma Onderwijs, sport en cultuur

•    Zorg voor onderwijshuisvesting (nieuwbouw en/of  levensduur verlengende renovatie)
•    Uitvoeren van het lokaal onderwijsbeleid (inclusief leerplicht, leerlingenvervoer, kunst- en cultuureducatie en natuur- en milieueducatie)
•    Uitvoeren van het onderwijskansenbeleid (VVE)
•    Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling van diverse doelgroepen (volwasseneneducatie, laaggeletterden)
•    Bestrijden ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
•    In voortgezet en beroepsonderwijs nauwe samenwerking in regionaal Lekstroom-verband
•    Uitvoering sport- en gezondheidsbeleid
•    Exploitatie zwembad Lobeke (in samenwerking met Vrienden van Lobeke)
•    Ondersteuning van vrijwilligersorganisaties op het gebied van sport & cultuur.

Inleiding programma Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Inleiding programma Onderwijs, sport en cultuur

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruik van een computer of smartphone. Dit maakt het moeilijker een baan te vinden of vast te houden, formulieren in te vullen, de bijsluiter van de medicijnen te lezen of voor te lezen aan kinderen. Kunnen lezen en schrijven is vanuit dat perspectief een belangrijke voorwaarde voor volwaardige deelname aan de maatschappij. De gemeente Lopik gaat ervoor de randvoorwaarden te bieden voor een kwalitatief en goed onderwijsaanbod voor jong en oud en laaggeletterdheid terug te dringen.

Ook sport en cultuur zijn belangrijke voorwaarden voor welzijn en vitaliteit van inwoners. Het zijn bouwstenen voor prettig samenleven, ontmoeten en onderling begrip. De gemeente zet graag haar verbindende rol in dit te stimuleren.

Ambitie en ontwikkelingen programma Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Ambitie en ontwikkelingen programma Onderwijs, sport en cultuur

Het is onze ambitie dat niet alleen elke leerling die Nederlands als tweede taal leert (NT2) op de basisschool in de gemeente Lopik extra ondersteuning krijgt van de Taaltrap maar ook  NT2 leerlingen die buiten Lopik naar school gaan. Andere inwoners die Nederlands als tweede taal leren of laaggeletterd zijn kunnen gebruik maken van het aanbod voor volwassenen.

De eerste levensjaren zijn cruciaal voor de taalontwikkeling. We zetten in op duidelijkheid en samenhang in de ondersteuningsstructuur rondom kinderen van 0-4 jaar en een goede doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs. Er wordt verder uitvoering gegeven aan de uitvoeringsagenda behorend bij de beleidsnotitie Onderwijskansenbeleid. 

We zien in de praktijk dat er veel meer behoefte is aan samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs. Zo kunnen hulpvragen eerder gesignaleerd worden en kan passende ondersteuning binnen kinderopvang en onderwijs worden ingezet. 

In 2025 staat de nieuwbouw van een school ter vervanging van de huidige Nieuwe Wiel en Regenboog school hoog op de agenda. De nieuwbouw biedt kansen om thuisnabij onderwijs verder te ontwikkelen. Nu zijn een flink aantal kinderen aangewezen op onderwijsvoorzieningen buiten de gemeente. We gaan verkennen welke mogelijkheden de nieuwbouw met zich meebrengt om meer kinderen thuisnabij onderwijs te laten volgen. 

Binnen dit programma gaat het ook om het zijn van een gezonde samenleving, waar alle inwoners meer sporten en bewegen. Ons doel is dit in 2040 te bereiken. We onderscheiden verschillende aandachtsgroepen: (a) basisschoolleerlingen behouden zwemles, (b) sportverenigingen worden ondersteunt om doelen te behalen, (c) inwoners met een laag inkomen kunnen deelnemen aan sport en (d) inwoners met een beperking kunnen deelnemen aan sport in de regio.

De gemeente zet in op haar verbindende rol door sport als belangrijke middel onder de aandacht te brengen om gezondheid en een sociale basis te stimuleren en gezondheids- / welzijnsverschillen te verkleinen. Onze inzet is hierbij gericht op het activeren van die mensen die een afstand hebben tot sport (mensen met een beperking, mensen die lang niet hebben gesport en/of  mensen met beperkte middelen). De gemeente doet dit in nauwe samenwerking met haar partners (verenigingen, buurtsportcoaches en maatschappelijke partners). Hier zetten we de extra subsidiegelden voor in die het Rijk de gemeente heeft toegekend (beschikbaar tot en met 2026).

 

Onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sport, beweging & cultuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een actieve en gezonde samenleving waarin alle inwoners gestimuleerd worden om mee te doen

Terug naar navigatie - Een actieve en gezonde samenleving waarin alle inwoners gestimuleerd worden om mee te doen

Wat gaan we ervoor doen in 2025?

Wat mag programma Onderwijs, sport en cultuur kosten

Terug naar navigatie - Wat mag programma Onderwijs, sport en cultuur kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Onderwijs, Sport en Cultuur -3.599 -3.859 -2.954 -2.941 -2.929 -2.926
Baten
Onderwijs, Sport en Cultuur 845 1.284 618 618 618 618

Wat mag programma Onderwijs, sport en cultuur kosten (per taakveld)

Terug naar navigatie - Wat mag programma Onderwijs, sport en cultuur kosten (per taakveld)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
4.2 Onderwijshuisvesting -363 -461 -381 -367 -354 -350
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.325 -1.243 -1.127 -1.127 -1.127 -1.127
5.1 Sportbeleid en activering -245 -378 -277 -277 -277 -277
5.2 Sportaccommodaties -1.321 -843 -841 -836 -836 -836
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -127 -130 -108 -108 -108 -108
5.4 Musea -70 -82 -91 -96 -98 -99
5.5 Cultureel erfgoed -29 -61 -17 -17 -17 -17
5.6 Media -119 -661 -111 -111 -111 -111
Totaal Lasten -3.599 -3.859 -2.954 -2.941 -2.929 -2.926
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting -20 0 0 0 0 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 441 430 310 310 310 310
5.1 Sportbeleid en activering 86 86 0 0 0 0
5.2 Sportaccommodaties 328 302 306 306 306 306
5.4 Musea 1 2 2 2 2 2
5.5 Cultureel erfgoed 9 24 0 0 0 0
5.6 Media 0 440 0 0 0 0
Totaal Baten 845 1.284 618 618 618 618
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.754 -2.576 -2.336 -2.323 -2.311 -2.309

Toelichting programma Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Toelichting programma Onderwijs, sport en cultuur

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2025 ten opzichte van de Programmabegroting 2024 na Zomerrapportage.

Lasten:
In 2025 laten een voordeel zien van circa € 914.000 ten opzichte van 2024. Dit is het gevolg  van een aantal incidentele budgetten in 2024 zoals kosten bibliotheekvoorziening ( € 550.000)  in verband met de cofinanciering en incidentele uitgaven op onderwijsachterstandenbeleid (zie zomerrapportage 2024). 

Baten:
De baten laten een nadeel zien van circa € 666.000. Dit bedrag is het gevolg van het wegvallen van  incidentele inkomsten in 2024 met betrekking tot de bovenstaande incidentele uitgaven (Bibliotheekvoorziening/Spuk onderwijsachterstandenbeleid).