1. Bestuur en bedrijfsvoering

Inleiding programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Inleiding programma Bestuur en bedrijfsvoering

Het programma bestuur en bedrijfsvoering  richt zich op de sturing en facilitering van de organisatie, met als doel de juiste focus te houden bij het aanpakken van opgaven en het verzorgen van reguliere taken . Een belangrijk onderdeel van dit programma is de organisatieontwikkeling, waarbij de uitvoering van het organisatieplan en de doorontwikkeling van de organisatie een prioriteit vormen. We werken toe naar een wendbare en zelfstandig gemeente die toekomstbestendig is. Dit betekent investeren in efficiëntere werkmethoden, digitale oplossingen en trainingen voor medewerkers. De financiële uitdagingen waarmee gemeenten te maken krijgen, zoals de ravijnjaren, vragen om strikte begrotingsdiscipline en het zoeken naar nieuwe financieringsbronnen. We moeten kosten besparen door efficiënter gebruik van middelen en onnodige uitgaven terugdringen om de financiële gezondheid van de gemeente te waarborgen.

Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Bestuur 
De gemeente wil nabij zijn, aansluiten op wat er leeft onder de bewoners. Verbinding blijft een belangrijk thema voor de gemeente Lopik. We werken voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We zien en horen wat er gebeurt in de omgeving en spelen hierop in. Hiervoor organiseren we onder meer Bakkies in de Buurt, zijn we ter plaatse bij een reconstructie van een wijk en bezoeken we ondernemers en verenigingen. 

Dienstverlening en Organisatieontwikkeling

In 2023 is de basis gelegd voor een intensieve ontwikkeling om als gemeente duurzaam zelfstandig te blijven. Deze ontwikkeling is in 2024 gestart voor twee jaar met als doel om dan een stevige basis te hebben. De aandacht voor doorontwikkeling is blijvend en stopt niet na 2 jaar.  Al onze acties staan in het teken van het bouwen van een robuuste organisatie en het verbeteren van onze de dienstverlening. Om dubbelingen te voorkomen voegen we deze twee aandachtsgebieden samen.  In 2025 bouwen we voort met als doel: tevreden inwoners en medewerkers, grip op reguliere taken en ontwikkelingen, haalbare ambities en planning. Naast een interne focus, richten we ons ook meer op onze samenleving. We streven ernaar om de veranderingen die we in 2024 hebben ingezet, zichtbaar en merkbaar te maken voor onze inwoners, organisaties en partners. Heldere communicatie, verwachtingenmanagement en binnen de termijnen onze afspraken nakomen zijn daar belangrijke onderdelen van.

De projecten die we in 2024 zijn gestart, zoals verbeterde informatievoorziening, projectmatig werken en procesoptimalisatie worden voortgezet en ingebed in onze bedrijfsvoering. Deze projecten zijn gericht op zichtbare en betere dienstverlening voor de inwoners en op het verbeteren van onze interne processen, zodat we efficiënter, effectiever en met aandacht blijven werken. 

Onze kernwaarden: Betrokken, Betrouwbaar, Bevlogen en Bekwaam staan centraal in alles wat wij doen. Deze waarden vormen de basis voor ons gedrag en onze cultuur. In 2025 blijven we aandacht geven aan het naleven van deze kernwaarden en bieden we concrete handvatten om dit te realiseren. Door ons gedrag en onze manier van handelen willen wij een betrouwbare overheid en goede werkgever zijn voor onze inwoners en medewerkers.

Bedrijfsvoering

De gemeente Lopik heeft de ambitie om zich te ontwikkelen tot een toekomstbestendige, wendbare organisatie die kan inspelen op de uitdagingen van een snel veranderende wereld. Centraal staat het streven naar financiële duurzaamheid, waarbij we werken aan een gezonde balans tussen structurele inkomsten en uitgaven. Door slimme investeringen en efficiënte uitgaven creëren we ruimte voor stabiliteit. Dit stelt ons in  staat om ook op de lange termijn het effect van de tegenvallers te beperken.  

Heldere en toegankelijke communicatie is een belangrijk onderdeel van onze visie. We willen een gemeente zijn die transparant en betrokken met haar inwoners en ondernemers in contact staat. Door middel van effectieve communicatie zorgen we ervoor dat iedereen zich goed geïnformeerd voelt en de gemeente ziet als een betrouwbare partner die openstaat voor dialoog en samenwerking.
Daarnaast ligt de kracht van onze organisatie bij onze medewerkers. Hun welzijn, talentontwikkeling en tevredenheid vormen de kern van ons personeelsbeleid. We investeren in het binden, boeien en behouden van onze medewerkers, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en met plezier bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen. Onze ambitie is om een werkomgeving te creëren waarin talenten optimaal tot hun recht komen en waar medewerkers zich gewaardeerd en gesteund voelen.

Lopik wil klaarstaan voor de toekomst, met een organisatie die flexibel genoeg is om mee te bewegen met maatschappelijke ontwikkelingen, maar stevig genoeg om haar ambities waar te maken. Met juridische- en financiële expertise, aandacht voor digitalisering en innovatie, effectieve communicatie, en continue aandacht voor onze medewerkers bouwen we aan een moderne en veerkrachtige gemeente.

Bestuur

Burgerzaken en Klant Contact Centrum

Dienstverlening/Organisatieontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Informatisering en informatiebeheer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Personeel

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Met duidelijke, vindbare (website) en tijdige (proces)communicatie willen we in verbinding staat met onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Met duidelijke, vindbare (website) en tijdige (proces)communicatie willen we in verbinding staat met onze inwoners en ondernemers

Wat gaan we ervoor doen in 2025?

Financiën/ belastingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een toekomstbestendig financieel beleid

Terug naar navigatie - Een toekomstbestendig financieel beleid

Wat gaan we ervoor doen in 2025?

Wat mag het programma Bestuur en bedrijfsvoering kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het programma Bestuur en bedrijfsvoering kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Bestuur en bedrijfsvoering -11.022 -13.699 -13.471 -13.174 -12.988 -12.923
Baten
Bestuur en bedrijfsvoering 30.323 31.986 33.379 32.255 32.674 32.741

Wat mag programma Bestuur en Bedrijfsvoering kosten (per taakveld)

Terug naar navigatie - Wat mag programma Bestuur en Bedrijfsvoering kosten (per taakveld)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.1 Bestuur -1.404 -1.549 -1.453 -1.415 -1.312 -1.312
0.2 Burgerzaken -821 -780 -714 -703 -712 -699
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -1.268 -600 -462 -445 -445 -445
0.4 Overhead -7.208 -9.357 -8.468 -8.419 -8.412 -8.373
0.5 Treasury -78 -7 17 47 62 80
0.64 Belastingen overig -210 -215 -220 -225 -230 -234
0.8 Overige baten en lasten -33 -1.190 -2.170 -2.014 -1.940 -1.941
Totaal Lasten -11.022 -13.699 -13.471 -13.174 -12.988 -12.923
Baten
0.1 Bestuur 119 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 176 319 237 266 284 253
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 848 301 309 309 309 309
0.4 Overhead 75 33 30 30 30 30
0.5 Treasury 358 270 270 270 270 270
0.61 OZB woningen 2.756 3.090 3.376 3.576 3.776 3.776
0.62 OZB niet-woningen 853 865 1.189 1.489 1.789 1.789
0.64 Belastingen overig 91 97 100 100 100 100
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 24.990 27.012 27.719 26.066 25.967 26.065
0.8 Overige baten en lasten 58 0 150 150 150 150
Totaal Baten 30.323 31.986 33.379 32.255 32.674 32.741
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 19.302 18.287 19.909 19.082 19.686 19.818
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 2.158 684 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 -1.397 0 0 0 0
Totaal Stortingen 2.158 -712 0 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 2.334 3.452 1.205 532 324 44
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 371 0 764 1.366 749
Totaal Onttrekkingen 2.334 3.823 1.204 1.296 1.691 794
Mutaties reserves 176 4.536 1.204 1.296 1.691 794

Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoering

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2025 ten opzichte van de Programmabegroting 2024 na Zomerrapportage.

Lasten:
In 2025 dalen de lasten ruim € 137.000 op dit programma. Dit is voornamelijk het gevolg van incidentele uitgaven in 2024 op beheergebouwen, burgerzaken en dienstverlening. 

Baten:
In 2024 stijgen de baten met een bedrag van circa € 900.000. Dit voordeel komt voornamelijk door de stijging van de algemene uitkering (meicirculaire 2024). 

 

Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU).
De BghU is een belastingsamenwerking tussen de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Zeist, Stichtse Vecht en het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. De BghU voert vrijwel alle belastingtaken van de deelnemers uit. Het betreft voor het hoogheemraadschap de uitvoering van de zuiveringsheffing, de verontreinigingsheffing en de watersysteemheffing. Voor gemeenten met name de onroerendezaakbelasting (OZB), de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Daarnaast voert de BghU ook andere belastingtaken uit zoals hondenbelasting, toeristenbelasting, leges, precariobelasting, et cetera. Verder verzorgt de BghU voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en voor de gemeente Lopik de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).