Lopik is een pragmatische gemeente met ambitie, waar de medewerkers de mouwen opstropen en aan de slag gaan. We weten wat er speelt en sluiten aan bij de krachten van de samenleving. Met kennis werken, informeren en adviseren wij. Met onze betrokkenheid en ons inlevingsvermogen maken we het verschil. We handelen transparant en hebben gevoel bij de uitwerking van de genomen beslissing. Door nabijheid, initiatief en contact maken wij het verschil voor onze inwoners, bedrijven en organisaties.
Wij werken vanuit onze kernwaarden, en zijn als mens en overheid:
- Betrouwbaar (je kunt van ons op aan);
- Bekwaam (we weten waar we het over hebben);
- Betrokken (merkbaar luisteren en handelen);
- Bevlogen (we leggen ons ziel in ons werk).
Vanuit onze missie en kernwaarden faciliteert en adviseert Bedrijfsvoering over personeel, middelen en processen. Zodat de medewerkers die dicht bij onze inwoners/organisaties (primaire proces) staan in staat worden gesteld om hun dienstverlening optimaal te doen, in nabijheid, transparant en professioneel.
Voor een optimale wisselwerking tussen en ondersteuning van teams het hanteren wij het drielaagsmodel:
- de eerste lijn is het inregelen van een goede kennisbank zodat de teams zichzelf reden;
- de tweede lijn is het ondersteunen van teams door taken over te nemen;
- de derde lijn is gericht op advies door eigen professionals of specialistische kennis van buiten inschakelen.
Bedrijfsvoering speelt een grote rol in de organisatieontwikkeling naar een toekomstbestendige organisatie. En is in de basis betrokken bij het bouwen aan Lopik 2.0.
Bouwblokken voor het vormgeven van Lopik 2.0 zijn:
- Onderscheid in reguliere taken en “opgaven & ontwikkeling”.
- Dienstverlening centraal in de manier van werken.
- Kennis als ruggengraat voor verbetering.
- Zelfbewust in samenwerking met partners.
- Aandacht als leidend principe in het omgaan met mensen en prestaties.
- Werken in wisselwerking met de omgeving.
- Gebruik maken van technologie.