• Schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte conform vastgesteld beleid.
• Vervangingen in de openbare ruimte integraal en projectmatig realiseren.
• Doelmatige inzameling en afvoer van afvalwater.
• Op orde houden beheerareaal.
• Betrekken van bewoners en belanghebbenden bij veranderingen in de openbare ruimte.
• Behandelen van vragen, verzoeken, initiatieven en meldingen uit de samenleving.
• Afstemming met andere overheden over raakvlakken.
• Toezien op ontwikkelingen en werkzaamheden van derden.
• Beheer natuur en landschap.
7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer
Inleiding programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Inleiding programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoerDe openbare ruimte is een essentieel onderdeel van het welzijn en de ervaren veiligheid van de inwoners van de gemeente. De openbare ruimte stimuleert beweging, maakt sporten mogelijk en in de ruimte wordt een basis gelegd voor de onderlinge ontmoeting en ondernemen. Inwoners waarderen het groene landelijke karakter van de gemeente. Het inrichten en het adequaat beheren en onderhouden van de openbare ruimte is een belangrijke kerntaak van de gemeente. We streven daarbij naar een openbare ruimte die voldoet aan de wensen en eisen van haar gebruikers zoals inwoners, ondernemers en recreanten. Voor nu en in de toekomst.
Ambitie en ontwikkelingen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Ambitie en ontwikkelingen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoerDe vastgestelde integrale beheervisie, beleidsplannen en meerjarige onderhoudsplannen bieden de komende jaren de structurele basis voor het beheer van de openbare ruimte. Belangrijke kernwaarden van het beleid zijn levenscyclus denken, een integrale benadering en een projectmatige aanpak vanuit een uitgebalanceerde beheerorganisatie. Vanuit ons beleid streven we naar een prettige, gezonde, biodiverse en klimaatbestendige leefomgeving. Bij veranderingen kiezen we voor de weg van de geleidelijkheid, waarbij we stapsgewijs toewerken naar het eindbeeld.
Om de kwaliteit en het functioneren van de openbare ruimte te borgen, zijn we in 2025 betrokken bij de volgende ‘externe ontwikkelingen’:
• woningbouw- en andere ruimtelijke ontwikkelingen;
• trajectstudie N210 van de provincie Utrecht;
• project Sterke Lekdijk van het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR);
• werkzaamheden van Stedin als gevolg van netcongestie en de energietransitie.
Vanuit onze rol als beheerder van de openbare ruimte, hebben we binnen deze projecten in de basis een adviserende en toetsende rol. Hoe zijn de ontwikkelingen van invloed op de openbare ruimte? En kunnen we de beoogde leefkwaliteit ook in de toekomst in stand houden? Een belangrijke functie. En voor inwoners, ondernemers en collega’s belangrijk dat de advisering in een vroeg stadium van projecten plaatsvindt. Dat voorkomt herstelwerk.
Planmatig onderhoud en revitalisatie openbare ruimte
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Openbare ruimte zonder grote technische mankementen, die goed toegankelijk is, die aangenaam en veilig wordt ervaren
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Openbaar groen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inzetten van groen als basis voor de prettige leefomgeving, nodigt uit tot ontmoeting en biedt een meerwaarde voor de toename van bio diversiteit en klimaatadaptatie
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Verkeer en vervoer
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Een bereikbare, verkeersveilige en toekomstbestendige gemeente
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Wat mag het programma beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het programma beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer kostenExploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer | -6.864 | -8.402 | -8.917 | -8.267 | -9.597 | -8.357 | |
Baten | |||||||
Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer | 4.679 | 5.065 | 4.828 | 4.605 | 5.067 | 4.434 | |
Totaal | -2.184 | -3.338 | -4.089 | -3.662 | -4.530 | -3.923 |
Wat mag het programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer per taakveld
Terug naar navigatie - Wat mag het programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer per taakveldExploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
2.1 Verkeer en vervoer | -2.676 | -3.665 | -3.888 | -3.447 | -4.305 | -3.346 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | -193 | -96 | -163 | -214 | -227 | -249 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -902 | -973 | -1.096 | -1.106 | -1.114 | -1.114 | |
7.2 Riolering | -1.367 | -1.918 | -1.792 | -1.576 | -1.978 | -1.645 | |
7.3 Afval | -1.626 | -1.647 | -1.876 | -1.822 | -1.871 | -1.901 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -100 | -103 | -103 | -103 | -103 | -102 | |
Totaal Lasten | -6.864 | -8.402 | -8.917 | -8.267 | -9.597 | -8.357 | |
Baten | |||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 22 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
7.2 Riolering | 2.017 | 2.725 | 2.428 | 2.207 | 2.669 | 2.036 | |
7.3 Afval | 2.238 | 2.241 | 2.299 | 2.296 | 2.296 | 2.296 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 117 | 94 | 96 | 96 | 96 | 96 | |
Totaal Baten | 4.679 | 5.065 | 4.828 | 4.605 | 5.067 | 4.434 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.184 | -3.338 | -4.089 | -3.662 | -4.530 | -3.923 | |
Totaal | -2.184 | -3.338 | -4.089 | -3.662 | -4.530 | -3.923 |
Toelichting programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Toelichting programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoerHieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2025 ten opzichte van de Programmabegroting 2024 na Zomerrapportage.
Lasten:
In 2025 stijgen de lasten met circa € 515.000 mln. ten opzichte van 2024. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door financiële gevolgen van de meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
Baten:
In 2025 dalen de baten met circa € 237.000 ten opzichte van 2024. In het kader van de kostendekkendheid zijn in 2025 lagere baten geraamd bij riolering ten opzichte van 2024. Voor meer toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen.
Verbonden partijen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoerAfvalverwijdering Utrecht (AVU)
De AVU is een gemeenschappelijke regeling, welke in 1984 is opgericht. Alle Utrechtse gemeenten zijn deelnemer. Afvalverwijdering vraagt om een goede balans tussen serviceverlening, kostenbeheersing en milieuzorg. De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten in de afvalketen. De AVU draagt zorg voor de overslag, het transport en de verwerking van het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. Dit met zoveel mogelijk terugdringen van de belasting op het milieu tegen aanvaardbare kosten.