F. Verbonden partijen

1. Algemeen

Terug naar navigatie - 1. Algemeen

Gemeenschappelijke regelingen
1    GGD regio Utrecht (GGDrU)
2    Afval verwijdering Utrecht (AVU)
3    Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
4    Werk en inkomen Lekstroom (WIL)
5    Gemeenschappelijke regeling RHC Rijnstreek en Lopikerwaard
6    Recreatieschap Stichtse Groenlanden
7    Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
8    Belastingsamenwerking gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU)

  Vennootschappen 
1    BNG Bank NV
2    Vitens NV

 Stichtingen
1    Stichting Beschut Werk Lekstroom (WerkwIJSS)
2    Stichting SchoonmaakWerk (WerkwIJSS-Schoon
3    Stichting Urgentieverlening West Utrecht

 

2. Waarom verbonden partijen

Terug naar navigatie - 2. Waarom verbonden partijen

De gemeenten in Nederland hebben veel taken en verantwoordelijkheden op uiteenlopende terreinen die zij als lokale overheid dienen uit te voeren. Zo ook de gemeente Lopik. Voor de uitvoering van deze taken heeft de gemeente de keuze uit drie mogelijkheden:

  • de uitvoering van de taak wordt door de gemeente zelf opgepakt;
  • de uitvoering van de taak wordt door de gemeente uitbesteed aan een organisatie of bedrijf, die geheel los staat van de gemeente;
  • de uitvoering van de taak wordt door de gemeente ondergebracht bij een organisatie waarvan de gemeente bestuurlijk deel uitmaakt en waarmee een (financiële) verbintenis wordt aangegaan: de verbonden partij.  

Het zelf uitvoeren van de taken dan wel een opdracht verstrekken aan een los van de gemeente staande organisatie en bedrijf gebeurt vaak bij uitvoerende taken. In het laatste geval fungeert de gemeente als opdrachtgever.

Wanneer het gaat om een (uitvoerings)taak die ondergebracht wordt bij een verbonden partij, staan de gemeenten meerdere keuzes tot haar beschikking. Er bestaan namelijk veel verschillende samenwerkingsvormen binnen gemeenten, waarbij ook de gebruikte terminologie nogal van elkaar verschilt. Zo wordt er gesproken over samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen. Om te komen tot een eenduidige terminologie voor samenwerkingsverbanden wordt veelal uitgegaan van de terminologie die wordt gebruikt in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten. Dit besluit gaat uit van de term verbonden partij en geeft daaraan de volgende definitie:

“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie onderscheidenlijk de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

De gemeente Lopik volgt deze definitie waarbij de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) het wettelijke kader vormt.
Verbonden partijen kunnen worden onderscheiden in de op het publiekrecht gebaseerde Gemeenschappelijke regelingen en het bezit van aandelen van bedrijven die zijn gebonden aan het privaatrecht, de zogeheten vennootschappen.

3. Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 3. Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Soort regeling/ rechtsvorm Financieel belang Bestuurlijk belang Eigen vermogen Vreemd vermogen Verwachte omvang financieel resultaat Omvang risico’s
(omvang deelnemersbijdrage) (Vertegenwoordiging en stemverhouding in AB) (irt weerstandsvermogen)
GGD regio Utrecht (GGDrU) Publiekrechtelijke rechtspersoon - gemengd openbaar lichaam € 764.000 Lidmaatschap algemeen bestuur 31-12-2022 € 4.330.557 31-12-2023 €2.609.000 31-12-2022 € 29.287.735 31-12-2023 € 25.354.000 2024: € 0 Per 31 december 2023 bedraagt de weerstandscapaciteit € 2.409.460 (zijnde de algemene reserve van GGDrU) vòòr resultaatbestemming 2023.
Afval Verwijdering Utrecht (AVU) Publiekrechtelijke rechtspersoon € 583.242 Lidmaatschap dagelijks en algemeen bestuur 31-12-2022 € 266.831 31-12-2023 € 350.000 31-12-2022 € 27.573.052 31-12-2023 € 14.905.000 2024: € 0 De tarieven voor overslag, het transport en de afvalverwerking zijn tot en met 2026 contractueel vastgelegd. Omdat de AVU de kosten aan de deelnemende gemeenten doorbelast worden geen reserves of weerstandsvermogen aangehouden.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Publiekrechtelijke rechtspersoon € 963.000 Lidmaatschap dagelijks bestuur en algemeen bestuur 31-12-2022 € 23.252.000 31-12-2023 € 22.976.000 31-12-2022 € 62.533.000 31-12-2023 € 73.919.000 2024: € 0 Op basis van de risico-inventarisatie bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 € 0,97 miljoen. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 1,41 miljoen. Daarmee is de verhouding (beschikbaar/benodigd) per 1 januari 2024 groter dan 1 (1,5). De VRU monitort de risico’s en informeert het AB en gemeenten over relevante ontwikkelingen.
Werk en inkomen Lekstroom (WIL) Publiekrechtelijke rechtspersoon - uitvoeringsorganisatie € 3.863.000 Lidmaatschap dagelijks bestuur en algemeen bestuur 31-12-2022 € 0 31-12-2023 € 0 31-12-2022 € 6.896.000 31-12-2023 € 5.421.000 2024: € 0 Eventuele financiële resultaten worden jaarlijks verrekend met de deelnemende gemeenten. WIL beschikt niet over eigen vermogen en/of reserves, er is geen sprake van weerstandsvermogen. Risico's worden zo veel mogelijk meegenomen in de lopende begroting.
RHC Rijnstreek en Lopikerwaard Publiekrechtelijke rechtspersoon € 91.058 Lidmaatschap algemeen bestuur n.v.t. n.v.t. n.v.t. RHC Rijnstreek en Lopikerwaard neemt geen gegevens inzake risico's en weerstandsvermogen op in haar begroting. De gemeente Woerden voert de financiële administratie.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden Publiekrechtelijke rechtspersoon € 66.949 Lidmaatschap algemeen bestuur 31-12-2022 € 4.104.622 31-12-2023 € 3.560.300 31-12-2022 € 8.103.495 31-12-2022 € 7.522.396 2024: € 0 Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft in de begroting 2024 de risico's geactualiseerd. Het risicobedrag wordt geraamd op € 318.000. Het weerstandsvermogen is met € 669.012 ruim voldoende ten opzichte van de geraamde risico's.
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) Publiekrechtelijke rechtspersoon € 644.000 Lidmaatschap dagelijks bestuur en algemeen bestuur 31-12-2022 € 1.271.000 31-12-2023 €1.520.000 31-12-2022 € 6.770.000 31-12-2023 €6.504.000 2024: € 2.000 De algemene reserve wordt aangemerkt als beschikbare incidentele weerstandscapaciteit. Op basis van de begrote financiële positie per 31 december 2025 bedraagt de algemene reserve € 755.000. Daarnaast bestaat de weerstandscapaciteit uit de post Onvoorzien (€ 35.000)De totale weerstandscapaciteit bedraagt naar verwachting € 1.080.000. Dit is voldoende voor de geraamde risico's.
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) Publiekrechtelijke rechtspersoon – bedrijfsvoerings-organisatie € 220.000 Lidmaatschap algemeen bestuur 31-12-2022 € 2.847.146 31-12-2023 €2.486.271 31-12-2022 € 3.038.582 31-12-2023 €3.798.729 2024: € 0 De weerstandscapaciteit wordt in 2025 gevormd door de vrij beschikbare algemene reserve. De vrije algemene reserve bedraagt bij totstandkoming van de begroting 2025 € 480.870.. Voor 2025 komt de weerstandsratio op 1,67, hetgeen als ruim voldoende wordt gekwalificeerd.
Deelname in vennootschappen Soort regeling/ rechtsvorm Financieel belang Bestuurlijk belang Eigen vermogen Vreemd vermogen Verwachte omvang financieel resultaat Omvang risico’s
(omvang deelnemersbijdrage) (Vertegenwoordiging en stemverhouding in AB)
BNG Bank NV Naamloze vennootschap 26.442 aandelen (€ 2,50 nominaal per aandeel Stemrecht naar rato aandelenbezit 31-12-2022 € 4.615 miljoen 31-12-2023 € 4.721 miljoen 31-12-2022 € 107.459 miljoen 31-12-2023 €110.819 miljoen 2024: niet gepubliceerd Gemeente Lopik is aandeelhouder en loopt daardoor in principe geen of een beperkt financieel en/of bestuurlijk risico.
Vitens NV Naamloze vennootschap - publieke aandeelhouders 11.619 aandelen Stemrecht naar rato aandelenbezit 31-12-2022 € 649,5 miljoen 31-12-2023 €677,7 miljoen 31-12-2022 € 1.446,6 miljoen 31-12-2023 1.559,7 miljoen 2024: niet gepubliceerd Gemeente Lopik is aandeelhouder en loopt daardoor in principe geen of een beperkt financieel en/of bestuurlijk risico. Wel bestaat de mogelijkheid dat er geen dividend wordt uitgekeerd.
Soort regeling/ rechtsvorm Financieel belang Bestuurlijk belang Eigen vermogen Vreemd vermogen Verwachte omvang financieel resultaat Omvang risico’s
Deelname in Stichtingen (omvang deelnemersbijdrage) (Vertegenwoordiging en stemverhouding in AB) (irt weerstandsvermogen)
Stichting Beschut Werk Lekstroom (WerkwIJSS) Privaatrechtelijk - stichting € 133.981 n.v.t. 31-12-2022 € 164.861 31-12-2023 €167.345 31-12-2022 € 225.570 31-12-2023 - 2024: € 0 De bijdrage voor beschutte werkplekken wordt via Werk en inkomen Lekstroom (WIL) aan de gemeente in rekening gebracht.
Stichting SchoonmaakWerk (WerkwIJSS-Schoon) Privaatrechtelijk - stichting € 14.104 n.v.t. 31-12-2022 € 206.712 31-12-2023 €120.462 31-12-2022 € 89.105” 31-12-2023 - 2024: € 0 Gemeente Lopik neemt schoonmaakdiensten af.
Stichting Urgentieverlening West Utrecht Privaatrechtelijk - stichting € 3.939 n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. Stichting Urgentieverlening West-Utrecht is gemandateerd om aanvragen van woningzoekenden met een urgentieverklaring voor sociale huurwoningen te behandelen.