• Vanuit de Wmo ondersteunen we onze inwoners in hun zelfredzaamheid en participatie.
• Vanuit de Jeugdwet zorgen we ervoor dat kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien.
• Vanuit de Wet publieke gezondheid beschermen en bevorderen we de gezondheid van onze inwoners.
• Het Sociaal Team ondersteunt inwoners waar mogelijk zelf en indien nodig leiden zij toe naar passende zorg- en ondersteuning.
• De sociale basis ondersteunen en versterken, zodat inwoners op een laagdrempelige manier ondersteunt worden.
3. (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning
Inleiding programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning
Terug naar navigatie - Inleiding programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuningHet sociaal domein staat voor grote uitdagingen, die alle leeftijden treffen. Onze samenleving vergrijst en ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen. Tegelijkertijd zien we dat ook andere kwetsbare groepen, waaronder mensen met psychische problemen, in de wijk blijven wonen. Complexe problemen komen steeds vaker voor bij scheidende ouders, terwijl de jeugd te kampen heeft met eenzaamheid, psychische klachten en een ongezonde leefstijl. Deze ontwikkelingen zorgen in toenemende mate voor complexe hulpvragen en benadrukken de noodzaak van een sterke sociale basis en adequate ondersteuning voor iedereen die vastloopt.
Het Sociaal Team van de gemeente Lopik speelt hierin een cruciale rol. Wij zorgen ervoor dat onze inwoners in hun kracht worden gezet door optimaal gebruik te maken van hun eigen mogelijkheden, steun vanuit hun netwerk en de kracht van de samenleving. We streven naar laagdrempelige oplossingen die zoveel mogelijk aansluiten bij het normale leven en gaan uit van wederkerigheid. Iedereen kan, ondanks zijn eigen uitdagingen, op zijn eigen manier van waarde zijn voor een ander. Waar nodig bieden wij begeleiding vanuit het Sociaal Team of verwijzen we door naar professionele ondersteuning.
Ambitie en ontwikkelingen programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning
Terug naar navigatie - Ambitie en ontwikkelingen programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuningVeiligheid en Expertise
Een van onze belangrijkste ambities is ervoor te zorgen dat het Sociaal Team voldoende kennis en expertise heeft op het gebied van veiligheidscasuïstiek, dit is onder meer noodzakelijk in het kader van de hervormingsagenda Jeugd. Onze aanpak is tweeledig: enerzijds bevorderen we de deskundigheid van onze medewerkers, en anderzijds versterken we de samenwerking binnen het veiligheidsnetwerk.
Domeinoverstijgende Samenwerking
Het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), de hervormingsagenda Jeugd en de woonzorgvisie benadrukken allemaal de noodzaak van domeinoverstijgende samenwerking. Het leven van onze inwoners laat zich immers niet zo makkelijk indelen in domeinen. Dit betekent samenwerking binnen de gemeente tussen wonen en zorg, maar ook daarbuiten tussen het sociaal en medisch domein.
Preventie en Vroegsignalering
De komende jaren zal de druk op onze zorg- en dienstverlening aanzienlijk toenemen. Zonder veranderingen in ons stelsel zal in 2040 één op de vier mensen van de beroepsbevolking nodig zijn in de zorg. Om hierop in te spelen, is het onze ambitie om problemen zo vroeg mogelijk te signaleren en te voorkomen dat ze verergeren.
Betaalbare en beschikbare ondersteuning
In lijn met voorgaande ambitie is het essentieel dat professionele ondersteuning betaalbaar en beschikbaar blijft voor inwoners die dit nodig hebben. Onze ambitie is om onze inwoners te reabelen, wat zoveel betekent als hen opnieuw zelfredzaam maken. Daarnaast sluiten we bij het zoeken naar oplossingen zoveel mogelijk aan bij het normale leven.
Voor complexe casuïstiek streven we naar integrale, efficiënte en budgetvriendelijke oplossingen. We realiseren maatwerkoplossingen buiten de kaders, zodat onze inwoners direct verder kunnen, zonder de oorzaak van de problemen uit het oog te verliezen.
Een Sterke Sociale Basis
Onze gemeente kent een krachtige sociale cohesie met inwoners die voor een ander klaar staan. Aan de andere kant zijn onze inwoners geneigd om hun eigen problemen lange tijd zelf proberen op te lossen. Onze ambitie is om het overzicht, de samenhang en de vindbaarheid van de sociale basis te verbeteren, zodat inwoners hier optimaal en laagdrempelig gebruik van kunnen maken.
Passend Woon(zorg)aanbod
We willen meer passend woon(zorg)aanbod beschikbaar maken voor aandachtsgroepen. Onze ambitie zoals geformuleerd in de woonzorgvisie is immer 'Iedereen kan prettig wonen in Lopik'. Dit is lastig binnen onze huidige (huur)woningvoorraad en vraagt daarom om creativiteit en innovatie.
Jeugd / Wmo: Een zelfredzame samenleving
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Complexe casuïstiek is van een integrale, efficiënte en budgetvriendelijke oplossing voorzien.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Een preventieve aanpak en vroegsignalering voorkomen dat problemen verergeren.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Er is meer passend woon(zorg)aanbod beschikbaar voor aandachtsgroepen.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Het Sociaal Team heeft voldoende kennis en expertise of het gebied van veiligheidscasuïstiek.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Maatwerkondersteuning blijft betaalbaar en beschikbaar voor inwoners die dit nodig.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Vanuit het sociaal domein wordt domeinoversteigend samengewerkt
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Sociale basis: een sterke sociale basis
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Het overzicht, de samenhang en de vindbaarheid van de sociale basis is verbeterd, zodat inwoners hier optimaal gebruik van maken en minder een beroep doen op individuele maatwerkvoorzieningen.
Wat gaan we ervoor doen in 2025?
Wat mag programma (jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning kosten (Lasten-Baten-Totaal)
Terug naar navigatie - Wat mag programma (jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning kosten (Lasten-Baten-Totaal)Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
(Jeugd)zorg, gezondheidszorg en ondersteuning | -7.372 | -8.652 | -8.375 | -8.104 | -8.213 | -8.138 | |
Baten | |||||||
(Jeugd)zorg, gezondheidszorg en ondersteuning | 391 | 496 | 318 | 318 | 318 | 318 | |
Totaal | -6.981 | -8.155 | -8.057 | -7.787 | -7.895 | -7.821 |
Wat mag programma(jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning kosten (per taakveld)
Terug naar navigatie - Wat mag programma(jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning kosten (per taakveld)Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -1.408 | -2.138 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 0 | 0 | -1.388 | -1.388 | -1.388 | -1.288 | |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | 0 | -468 | -473 | -468 | -473 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -487 | -972 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 0 | -855 | -855 | -855 | -855 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 0 | -655 | -655 | -655 | -655 | |
6.712 Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | -547 | -547 | -547 | -547 | |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | -142 | -142 | -142 | -142 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | -782 | -655 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | -617 | -547 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -453 | -142 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | -1.769 | -1.557 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -365 | -516 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -109 | -134 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 0 | -1.852 | -1.552 | -1.652 | -1.652 | |
6.792 PGB Jeugd | 0 | 0 | -516 | -516 | -516 | -516 | |
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | -294 | -294 | -294 | -293 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | -58 | -393 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.821 Jeugdbescherming | 0 | 0 | -562 | -562 | -562 | -562 | |
6.822 Jeugdreclassering | 0 | 0 | -136 | -136 | -136 | -136 | |
6.82A Jeugdbescherming | -541 | -578 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82B Jeugdreclassering | -54 | -131 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.92 Co?natie en beleid Jeugd | 0 | 0 | -134 | -134 | -134 | -134 | |
7.1 Volksgezondheid | -719 | -889 | -828 | -852 | -866 | -886 | |
Totaal Lasten | -7.372 | -8.652 | -8.375 | -8.104 | -8.213 | -8.138 | |
Baten | |||||||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 22 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 61 | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 0 | 81 | 81 | 81 | 81 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 237 | 237 | 237 | 237 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 127 | 237 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82B Jeugdreclassering | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 161 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 391 | 496 | 318 | 318 | 318 | 318 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -6.981 | -8.155 | -8.057 | -7.787 | -7.895 | -7.821 | |
Totaal | -6.981 | -8.155 | -8.057 | -7.787 | -7.895 | -7.821 |
Toelichting programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning
Terug naar navigatie - Toelichting programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuningHieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2025 ten opzichte van de Programmabegroting 2024 na Zomerrapportage.
Lasten:
In 2025 stijgen de uitgaven dit programma met circa € 277.000 ten opzichte van 2024. Voor het grootste gedeelte wordt dit veroorzaakt door het budget het vrijvallen van de taakstelling besparingsverlies Jeugd 2025 ( zie ook de meicirculaire 2024).
Baten:
In 2025 dalen de inkomsten met € 178.000 op dit programma. Dit is voornamelijk gevolg van incidentele inkomsten uit Spuk-gelden in 2024.
Verbonden partijen programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuning
Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma (Jeugd)zorg, gezondheid en ondersteuningGemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
De GGDrU is een gezondheidsdienst op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen 26 gemeenten in de regio Utrecht. Deze gezondheidsdienst heeft tot taak de volksgezondheid te
beschermen en bevorderen.