7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Reguliere taken programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Reguliere taken programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

•    Schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte conform vastgesteld beleid.
•    Vervangingen in de openbare ruimte integraal en projectmatig realiseren.
•    Doelmatige inzameling en afvoer van afval- en hemelwater.
•    Op orde houden beheerareaal.
•    Betrekken van bewoners en belanghebbenden bij veranderingen in de openbare ruimte.
•    Behandelen van vragen, verzoeken, initiatieven en meldingen uit de samenleving.
•    Afstemming met andere overheden over raakvlakken.
•    Toezien op ontwikkelingen en werkzaamheden van derden.
•    Beheer natuur en landschap.

Inleiding programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Inleiding programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

De openbare ruimte is een essentieel onderdeel van het welzijn en de ervaren veiligheid van de inwoners van de gemeente. De openbare ruimte stimuleert beweging, maakt sporten mogelijk en in de ruimte wordt een basis gelegd voor de onderlinge ontmoeting en ondernemen. Inwoners waarderen het groene landelijke karakter van de gemeente. Het inrichten en het adequaat beheren en onderhouden van de openbare ruimte is een belangrijke kerntaak van de gemeente. We streven daarbij naar een openbare ruimte die voldoet aan de wensen en eisen van haar gebruikers zoals inwoners, ondernemers en recreanten. Voor nu en in de toekomst.

Ambitie en ontwikkelingen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Ambitie en ontwikkelingen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

De vastgestelde integrale beheervisie, beleidsplannen en meerjarige onderhoudsplannen bieden de komende jaren de structurele basis voor het beheer van de openbare ruimte. Belangrijke kernwaarden van het beleid zijn levenscyclus denken, een integrale benadering en een projectmatige aanpak vanuit een uitgebalanceerde beheerorganisatie. Vanuit ons beleid streven we naar een prettige, gezonde, biodiverse en klimaatbestendige leefomgeving. Bij veranderingen kiezen we voor de weg van de geleidelijkheid, waarbij we stapsgewijs toewerken naar het eindbeeld.

Om de kwaliteit en het functioneren van de openbare ruimte te borgen, zijn we in 2026 betrokken bij de volgende ‘externe ontwikkelingen’:

•    woningbouw- en andere ruimtelijke ontwikkelingen;
•    trajectstudie N210 van de provincie Utrecht;
•    project Sterke Lekdijk van het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR);
•    werkzaamheden van Stedin als gevolg van netcongestie en de energietransitie.


Vanuit onze rol als beheerder van de openbare ruimte, hebben we binnen deze projecten in de basis een adviserende en toetsende rol. Hoe zijn de ontwikkelingen van invloed op de openbare ruimte? En kunnen we de beoogde leefkwaliteit ook in de toekomst in stand houden? Een belangrijke functie. En voor inwoners, ondernemers en collega’s belangrijk dat de advisering in een vroeg stadium van projecten plaatsvindt. Dat voorkomt herstelwerk.

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Afvalinzameling

In eigen beheer voert de gemeente deze taken zelf uit, met eigen personeel, wagens en infrastructuur, gefinancierd door afvalstoffenheffing.

Gemeente stelt zelf hun afvalbeleidsplannen op waarin doelen, strategieën en maatregelen zijn opgenomen, afgestemd op nationale en  Europese regelgeving, zoals het Landelijke afvalbeheerplan (LAP), wet milieubeheer en de circulaire economie-doelstellingen.

Afvalinzameling  is een van de klassieke en essentiële kerntaken van de gemeente. het behoort tot de  zogeheten openbare dienstverlening en is direct van invloed op de leefbaarheid, volksgezondheid en het milieu binnen de gemeente grenzen.

Kwaliteit openbare ruimte

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Kwaliteit openbare ruimte - Wat willen we bereiken?

De openbare ruimte is in goede technische staat, veilig en toegankelijk, wordt door onze inwoners en ondernemers als aangenaam ervaren en is goed te beheren. Voor nu en in de toekomst.

Terug naar navigatie - Kwaliteit openbare ruimte - Wat willen we bereiken? - De openbare ruimte is in goede technische staat, veilig en toegankelijk, wordt door onze inwoners en ondernemers als aangenaam ervaren en is goed te beheren. Voor nu en in de toekomst.

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Openbaar groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Openbaar groen - Wat willen we bereiken?

Het openbaar groen draagt bij aan het landelijke karakter van het buitengebied en de identiteit van de kernen. Het groen vormt de basis voor een prettige leefomgeving, nodigt uit tot ontmoeting en biedt een meerwaarde op het gebied van biodiversiteit

Terug naar navigatie - Openbaar groen - Wat willen we bereiken? - Het openbaar groen draagt bij aan het landelijke karakter van het buitengebied en de identiteit van de kernen. Het groen vormt de basis voor een prettige leefomgeving, nodigt uit tot ontmoeting en biedt een meerwaarde op het gebied van biodiversiteit

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?

Riolering en waterhuishouding

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Riolering en waterhuishouding - Wat willen we bereiken?

Zorgen voor een doelmatige inzameling en transport van afval- en hemelwater en wateroverlast zoveel mogelijk voorkomen.

Terug naar navigatie - Riolering en waterhuishouding - Wat willen we bereiken? - Zorgen voor een doelmatige inzameling en transport van afval- en hemelwater en wateroverlast zoveel mogelijk voorkomen.

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Afval en reiniging

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Afval en reiniging - Wat willen we bereiken?

Zorgen voor een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en grondstoffeninzameling.

Terug naar navigatie - Afval en reiniging - Wat willen we bereiken? - Zorgen voor een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en grondstoffeninzameling.

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 incl. wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer -7.643 -9.827 -7.915 -8.997 -8.467 -8.227
Baten
Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer 4.885 5.454 4.410 4.441 4.886 4.506

Wat mag het kosten (per taakveld)

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Wat mag het kosten (per taakveld)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 incl. wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer -3.245 -3.784 -3.259 -4.216 -3.209 -3.309
2.4 Economische havens en waterwegen -72 -156 -189 -218 -233 -257
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.019 -1.553 -1.119 -1.146 -1.148 -1.148
7.2 Riolering -1.411 -2.285 -1.508 -1.539 -1.984 -1.604
7.3 Afval -1.786 -1.939 -1.727 -1.766 -1.782 -1.798
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -111 -109 -111 -111 -111 -111
Totaal Lasten -7.643 -9.827 -7.915 -8.997 -8.467 -8.227
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 161 170 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 1 0 0 0 0 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 10 6 5 5 5 5
7.2 Riolering 2.038 2.861 2.111 2.142 2.586 2.206
7.3 Afval 2.538 2.321 2.186 2.186 2.186 2.186
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 139 96 109 109 109 109
Totaal Baten 4.885 5.454 4.410 4.441 4.886 4.506
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.758 -4.373 -3.504 -4.556 -3.581 -3.721

Toelichting programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Toelichting programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2026 ten opzichte van de Programmabegroting 2025 na Zomerrapportage.

Lasten:
In 2026 dalen de lasten met circa € 1.912.000 ten opzichte van 2025. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de financiële gevolgen van het meerjaren onderhoudsplan (MJOP), lagere kosten afvalinzameling en diverse incidentele capaciteitskosten.

Baten:
In 2026 dalen de baten met circa € 1.044.000 ten opzichte van 2025. In het kader van de kostendekkendheid zijn in 2026 lagere baten geraamd bij riolering en een lagere bijdrage van derden in de kosten van afvalinzameling. Voor meer toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

 

Verbonden partijen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 7. Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer - Verbonden partijen programma Beheer openbare ruimte, verkeer en vervoer

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
De AVU is een gemeenschappelijke regeling, welke in 1984 is opgericht. Alle Utrechtse gemeenten zijn deelnemer. Afvalverwijdering vraagt om een goede balans tussen serviceverlening, kostenbeheersing en milieuzorg. De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten in de afvalketen. De AVU draagt zorg voor de overslag, het transport en de verwerking van het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. Dit met zoveel mogelijk terugdringen van de belasting op het milieu tegen aanvaardbare kosten.