- Bestuur
- Staf
- Financiën / belastingen
- Informatie en automatisering en DIV
- Personeel en organisatie
- Communicatie
- Juridische zaken
1. Bestuur en bedrijfsvoering
Inleiding programma Bestuur en bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Inleiding programma Bestuur en bedrijfsvoeringDit programma richt zich op de ondersteuning van bestuur, organisatie en dienstverlening. In 2026 doen we dat onder verhoogde druk: minder capaciteit, beperkte middelen en toenemende opgaven. We zetten in op een organisatie die doet wat nodig is, binnen wat haalbaar is met oog voor kwaliteit, duidelijke communicatie en betrouwbare uitvoering.
Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoeringBestuur
De gemeente Lopik blijft dichtbij en in contact. We willen weten wat er leeft bij inwoners en ondernemers en daar goed op inspelen. In 2026 blijven we zichtbaar aanwezig in de dorpen, bezoeken we ondernemers en verenigingen en zijn we zichtbaar bij lokale evenementen. Samen maatschappelijke partners zorgen we dat beleid aansluit bij wat nodig is. Dat doen we niet alleen op papier, maar ook in de praktijk: daar waar het voor inwoners merkbaar is. De manier waarop we dit doen kan door het nieuwe college aangepast worden.
Dienstverlening en Organisatieontwikkeling
In 2026 bouwen we verder aan een gemeente die doet wat ze belooft. We blijven investeren in onze kernwaarden: betrokken, bekwaam, betrouwbaar en bevlogen. Dat betekent dat we goed communiceren (bekwaam), zichtbaar aanwezig zijn in de dorpen (betrokken), aandacht hebben voor elkaar en ervaringen delen (bevlogen). We houden ons aan de gemaakte afspraken en zijn daar helder over (betrouwbaar).
Bedrijfsvoering
In 2026 blijft de gemeente wendbaar en zorgt dat de financiën op orde zijn. We werken met realistische begrotingen en zoeken naar een goed evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Dat vraagt om scherpe keuzes over wat wel en niet haalbaar is.
De bezuinigingen raken vooral de interne teams die het werk moeten ondersteunen. Daardoor moeten we kritischer kijken naar de manier waarop we onze taken uitvoeren en welke zaken voorrang krijgen. Minder mensen betekent helaas meer druk op het werk, minder ruimte voor maatwerk en meer kwetsbaarheid in de organisatie.
Bestuur
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Bestuur - Wat willen we bereiken?Verbinding tussen bestuur en inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Dienstverlening/Organisatieontwikkeling
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Dienstverlening/Organisatieontwikkeling - Wat willen we bereiken?Kunstmatige Intelligentie (AI) op een zorgvuldige en verantwoorde manier inzetten
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties ervaren de gemeente dichtbij door goede dienstverlening
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Balans en meer grip op reguliere taken en ontwikkelingen
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Informatisering en informatiebeheer
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Informatisering en informatiebeheer - Wat willen we bereiken?Digitale transformatie van bedrijfsvoering
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Voorspelbare digitale dienstverlening aan inwoners, bedrijven en de interne organisatie
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Plaats en tijd onafhankelijk werken met gebruik van moderne technologie
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Efficiënte uitvoering van beheertaken
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Personeel
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Personeel - Wat willen we bereiken?Meer focus op de ontwikkeling en het behoud van personeel door middel van Persoonlijke OntwikkelPlannen (POP-gesprekken).
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Nieuwe lichting trainees 2026 binnen formatie
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Communicatie
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken?Met duidelijke, vindbare (website) en tijdige (proces)communicatie willen we in verbinding staat met onze inwoners en ondernemers
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Financiën/ belastingen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Financiën/ belastingen - Wat willen we bereiken?Een toekomstbestendig financieel beleid
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten| Exploitatie | Realisatie 2024 | Begroting 2025 incl. wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | -11.913 | -13.975 | -13.471 | -12.853 | -12.818 | -12.776 | |
| Baten | 32.493 | 34.172 | 35.353 | 35.734 | 35.121 | 35.414 | |
| Totaal | 20.580 | 20.197 | 21.882 | 22.881 | 22.303 | 22.638 | |
Wat mag het kosten (per taakveld)
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten (per taakveld)| Exploitatie | Realisatie 2024 | Begroting 2025 incl. wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||||
| 0.1 Bestuur | -1.491 | -1.645 | -1.503 | -1.392 | -1.394 | -1.394 | |
| 0.2 Burgerzaken | -768 | -757 | -744 | -753 | -740 | -740 | |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -495 | -572 | -361 | -360 | -361 | -361 | |
| 0.4 Overhead | -8.659 | -9.447 | -8.323 | -8.170 | -8.163 | -8.149 | |
| 0.5 Treasury | -69 | -192 | -213 | -136 | -58 | -10 | |
| 0.64 Belastingen overig | -217 | -220 | -232 | -237 | -241 | -246 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | -213 | -1.142 | -2.095 | -1.805 | -1.860 | -1.877 | |
| Totaal Lasten | -11.913 | -13.975 | -13.471 | -12.853 | -12.818 | -12.776 | |
| Baten | |||||||
| 0.1 Bestuur | 1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 0.2 Burgerzaken | 322 | 262 | 270 | 288 | 257 | 257 | |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 339 | 309 | 316 | 316 | 316 | 316 | |
| 0.4 Overhead | 70 | 51 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
| 0.5 Treasury | 255 | 270 | 270 | 270 | 270 | 270 | |
| 0.61 OZB woningen | 3.141 | 3.411 | 3.735 | 3.935 | 3.935 | 3.935 | |
| 0.62 OZB niet-woningen | 863 | 1.169 | 1.542 | 1.842 | 1.842 | 1.842 | |
| 0.64 Belastingen overig | 87 | 100 | 102 | 102 | 102 | 102 | |
| 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 27.148 | 28.445 | 28.697 | 28.560 | 27.978 | 28.271 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 267 | 150 | 396 | 396 | 396 | 396 | |
| Totaal Baten | 32.493 | 34.172 | 35.353 | 35.734 | 35.121 | 35.414 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 20.580 | 20.197 | 21.882 | 22.881 | 22.303 | 22.638 | |
| Stortingen | |||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.214 | 142 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | -611 | 0 | 0 | 0 | 128 | |
| Totaal Stortingen | 1.214 | -469 | 0 | 0 | 0 | 128 | |
| Onttrekkingen | |||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.045 | 3.743 | 657 | 324 | 44 | 44 | |
| 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 880 | -134 | 28 | -78 | -139 | |
| Totaal Onttrekkingen | 1.045 | 4.623 | 523 | 353 | -34 | -95 | |
| Mutaties reserves | -169 | 5.092 | 523 | 353 | -34 | -223 | |
| Totaal | 20.411 | 25.288 | 22.404 | 23.233 | 22.269 | 22.415 | |
Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoeringHieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2026 ten opzichte van de Programmabegroting 2025 na Zomerrapportage.
Lasten:
De lasten van programma 1 zijn gedaald met circa € 504.000. Dat heeft te maken met de incidentele uitgaven op de dienstverlening, representatie en organisatieontwikkeling in 2025.
Baten:
De baten van programma 1 zijn gestegen met circa € 1.181.000. Dit komt voornamelijk door de hogere verwachte OZB-opbrengsten als gevolg van het vastgestelde OZB-ingroeimodel in de 1e begrotingswijziging 2025, en anderzijds door de stijging van de algemene uitkering.
Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoeringBelastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU).
De BghU is een belastingsamenwerking tussen de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Zeist, Stichtse Vecht en het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. De BghU voert vrijwel alle belastingtaken van de deelnemers uit. Het betreft voor het hoogheemraadschap de uitvoering van de zuiveringsheffing, de verontreinigingsheffing en de watersysteemheffing. Voor gemeenten met name de onroerendezaakbelasting (OZB), de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Daarnaast voert de BghU ook andere belastingtaken uit zoals hondenbelasting, toeristenbelasting, leges, precariobelasting, et cetera. Verder verzorgt de BghU voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en voor de gemeente Lopik de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).