1. Bestuur en bedrijfsvoering

Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Ambitie en ontwikkelingen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Bestuur 
De gemeente Lopik blijft dichtbij en in contact. We willen weten wat er leeft bij inwoners en ondernemers en daar goed op inspelen. In 2026 blijven we zichtbaar aanwezig in de dorpen, bezoeken we ondernemers en verenigingen en zijn we zichtbaar bij lokale evenementen. Samen maatschappelijke partners zorgen we dat beleid aansluit bij wat nodig is. Dat doen we niet alleen op papier, maar ook in de praktijk: daar waar het voor inwoners merkbaar is. De manier waarop we dit doen kan door het nieuwe college aangepast worden. 

Dienstverlening en Organisatieontwikkeling

In 2026 bouwen we verder aan een gemeente die doet wat ze belooft. We blijven investeren in onze kernwaarden: betrokken, bekwaam, betrouwbaar en bevlogen. Dat betekent dat we goed communiceren (bekwaam), zichtbaar aanwezig zijn in de dorpen (betrokken), aandacht hebben voor elkaar en ervaringen delen (bevlogen). We houden ons aan de gemaakte afspraken en zijn daar helder over (betrouwbaar). 

Bedrijfsvoering

In 2026 blijft de gemeente wendbaar en zorgt dat de financiën op orde zijn. We werken met realistische begrotingen en zoeken naar een goed evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Dat vraagt om scherpe keuzes over wat wel en niet haalbaar is.

De bezuinigingen raken vooral de interne teams die het werk moeten ondersteunen. Daardoor moeten we kritischer kijken naar de manier waarop we onze taken uitvoeren en welke zaken voorrang krijgen. Minder mensen betekent helaas meer druk op het werk, minder ruimte voor maatwerk en meer kwetsbaarheid in de organisatie.

Bestuur

Dienstverlening/Organisatieontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Dienstverlening/Organisatieontwikkeling - Wat willen we bereiken?

Informatisering en informatiebeheer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Informatisering en informatiebeheer - Wat willen we bereiken?

Personeel

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Personeel - Wat willen we bereiken?

Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken?

Met duidelijke, vindbare (website) en tijdige (proces)communicatie willen we in verbinding staat met onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken? - Met duidelijke, vindbare (website) en tijdige (proces)communicatie willen we in verbinding staat met onze inwoners en ondernemers

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Financiën/ belastingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Financiën/ belastingen - Wat willen we bereiken?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 incl. wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -11.913 -13.975 -13.471 -12.853 -12.818 -12.776
Baten 32.493 34.172 35.353 35.734 35.121 35.414

Wat mag het kosten (per taakveld)

Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten (per taakveld)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 incl. wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.1 Bestuur -1.491 -1.645 -1.503 -1.392 -1.394 -1.394
0.2 Burgerzaken -768 -757 -744 -753 -740 -740
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -495 -572 -361 -360 -361 -361
0.4 Overhead -8.659 -9.447 -8.323 -8.170 -8.163 -8.149
0.5 Treasury -69 -192 -213 -136 -58 -10
0.64 Belastingen overig -217 -220 -232 -237 -241 -246
0.8 Overige baten en lasten -213 -1.142 -2.095 -1.805 -1.860 -1.877
Totaal Lasten -11.913 -13.975 -13.471 -12.853 -12.818 -12.776
Baten
0.1 Bestuur 1 5 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 322 262 270 288 257 257
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 339 309 316 316 316 316
0.4 Overhead 70 51 24 24 24 24
0.5 Treasury 255 270 270 270 270 270
0.61 OZB woningen 3.141 3.411 3.735 3.935 3.935 3.935
0.62 OZB niet-woningen 863 1.169 1.542 1.842 1.842 1.842
0.64 Belastingen overig 87 100 102 102 102 102
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 27.148 28.445 28.697 28.560 27.978 28.271
0.8 Overige baten en lasten 267 150 396 396 396 396
Totaal Baten 32.493 34.172 35.353 35.734 35.121 35.414
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 20.580 20.197 21.882 22.881 22.303 22.638
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.214 142 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 -611 0 0 0 128
Totaal Stortingen 1.214 -469 0 0 0 128
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 1.045 3.743 657 324 44 44
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 880 -134 28 -78 -139
Totaal Onttrekkingen 1.045 4.623 523 353 -34 -95
Mutaties reserves -169 5.092 523 353 -34 -223

Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Toelichting programma Bestuur en bedrijfsvoering

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste mutaties in de Programmabegroting 2026 ten opzichte van de Programmabegroting 2025 na Zomerrapportage.

Lasten: 
De lasten van programma 1 zijn gedaald met circa € 504.000. Dat heeft te maken met de incidentele uitgaven op de dienstverlening, representatie en organisatieontwikkeling in 2025. 

Baten: 
De baten van programma 1 zijn gestegen met circa € 1.181.000. Dit komt voornamelijk door de hogere verwachte OZB-opbrengsten als gevolg van het vastgestelde OZB-ingroeimodel in de 1e begrotingswijziging 2025, en anderzijds door de stijging van de algemene uitkering.

Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 1. Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen programma Bestuur en bedrijfsvoering

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU).
De BghU is een belastingsamenwerking tussen de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Zeist, Stichtse Vecht en het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. De BghU voert vrijwel alle belastingtaken van de deelnemers uit. Het betreft voor het hoogheemraadschap de uitvoering van de zuiveringsheffing, de verontreinigingsheffing en de watersysteemheffing. Voor gemeenten met name de onroerendezaakbelasting (OZB), de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Daarnaast voert de BghU ook andere belastingtaken uit zoals hondenbelasting, toeristenbelasting, leges, precariobelasting, et cetera. Verder verzorgt de BghU voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en voor de gemeente Lopik de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).